Voorpagina     Nieuws     Schrijf ons     Word lid  

  Voorpagina
  Column
   17 april 2002
   21 maart 2002
   17 februari 2002
   6 februari 2002
  Voor de pers
  Schrijf ons
  Voor onze leden
  Vereniging
  Lid worden van COAX
  Redactie


De in deze column genoemde stellingen, meningen en genomen standpunten hoeven niet gelijk te zijn aan die van COAX Nederland.


COAX Nederland
Kan.v. Osstraat 16
6525 TX Nijmegen


 
  Joep schrijft: UPC licht personeel voor

Door: "Joep" - donderdag 21 maart 2002

Joep is een doorgewinterde UPC-klant en heeft het helemaal gehad met dit bedrijf. Joep volgt daarom dit bedrijf op de voet en heeft nog een appeltje met ze te schillen. COAX geeft hem middels een column de gelegenheid zijn frustraties te uitten. Wat lees ik nu op de site van COAX: "John F. Riordan, President en CEO van UPC, heeft vandaag een memorandum naar alle UPC medewerkers gestuurd. Hij probeert hierin de onrust, die er mogelijk bij het personeel is ontstaan door publicaties die suggereren dat UPC voor een faillissement staat, weg te nemen.
UPC is gezond en groeit. De financiële herstructurering was noodzakelijk, maar het proces is onder controle. Volgens John F. Riordan kan het weer gebeuren dat er berichten in de media verschijnen die kritisch of niet helemaal juist zijn. Lees het memorandum (pdf)."
Einde citaat.




Mooie hoopvolle berichten staan er in dat memorandum!
Dat had ik net nodig, want als gebruiker van UPC-televisie en -internet maakte ik mij toch grote zorgen over de toekomst van mijn afstandsbediening en mijn grijze coaxkabel. Lange tijd was ik bang dat mijn televisie zich zou omvormen tot stoffig meubelstuk, en ik mijn Terayon-modem zou kunnen ombouwen tot sleutelkastje.

Het memorandum beweerd dat UPC de kosten onder controle heeft. Dat klopt! Er is geen geld meer voor investeringen voor het uitbreiden van het netwerk. In Gelderland zijn er al gewillige klanten die zich als chello-slachtoffer willen aanmelden. Maar het mag niet, want er is geen capaciteit meer. Als je niets meer uitgeeft heb je de kosten inderdaad redelijk onder controle.

Echter verteld UPC er niet bij of het ook de inkomsten onder controle heeft.
Meer dan honderd klanten mogen ogenschijnlijk niet betalen. Al ruim een jaar hangen ze maandelijks, zo niet wekelijks, bij UPC aan de telefoon. Eerst staan deze mensen bijna een uur in de wacht, zodat UPC de telefonische kassa a € 0,10 per minuut kan laten rinkelen (inkomstencontrole), waarna deze klanten met tranen in hun ogen smeken om een rekening omdat ze een vrouw en drie kinderen hebben die zo graag willen kunnen blijven internetten. Maar zoals al ruim een jaar, ook ditmaal tevergeefs.

Maar geen zorg, zoals het memorandum al zegt: dit behoort alles tot een gecontroleerd proces.
Dat wil zeggen dat deze klanten die maar niet mogen betalen nu een brief hebben ontvangen m.b.t. hun achterstallige betaling. Of ze de rekening, inclusief rente, binnen enkele dagen willen betalen. Zo niet, dan moeten vrouwen en drie kinderen het toch zonder internet doen.

 

De grote UPC-meneer zegt ook dat nieuwe klanten met bakken tegelijk binnenstromen. Dat andere mensen, zoals eerder gemeld, wegens capaciteitgebrek niet mee mogen stromen is natuurlijk slechts bijzaak.
Volgens UPC staat de voordeur continu noodgedwongen open om de toestroom aan nieuwe klanten aan te kunnen.
Maar over de achterdeur wordt gezwegen. Geen woord over de klanten die het abonnement opzeggen. Ook ditmaal heeft UPC alles onder controle; de achterdeur staat op slot. Ook al heb je vijfmaal opgezegd, ze sturen je toch rekeningen toe.

Opgelucht lees ik de stelling dat UGC/Liberty Media achter de herstructurering staat. Ikzelf dacht namelijk dat deze herstructurering juist door dit moederbedrijf was opgelegd.

Tenslotte staat er in het memorandum dat de bank alle vertrouwen heeft in het UPC-produkt.
En terecht! Want als UPC er zelf van overtuigd is dat er geen sprake is van een dreigend faillissement, zoals de media suggereert, waarom zou zij dan de moeite nemen om dit openlijk tegen te spreken? Behalve dan dat dit door de media gesuggereerde faillissement zorgt voor een verlies van vertrouwen bij de klant, en dus op termijn ook bij de bank. Maar ook dat is bijzaak, want alles is "under control".

Tot zover alle vertrouwen in UPC!

Maar dan lees ik "dat we samen deze klus zullen klaren".
Welke klus?
Ik las toch net dat er niets aan de hand was?
Alles was toch onder controle?
Is er dan toch iets om me zorgen over te maken?

  Voorpagina     Nieuws     Schrijf ons     Word lid