Voorpagina     Nieuws     Schrijf ons     Word lid  

  Voorpagina
  Column
   17 april 2002
   21 maart 2002
   17 februari 2002
   6 februari 2002
  Voor de pers
  Schrijf ons
  Voor onze leden
  Vereniging
  Lid worden van COAX
  Redactie


De in deze column genoemde stellingen, meningen en genomen standpunten hoeven niet gelijk te zijn aan die van COAX Nederland.


COAX Nederland
Kan.v. Osstraat 16
6525 TX Nijmegen


 
  Joep schrijft: Verhoging versus kwaliteit

Door: "Joep" - woensdag 17 april 2002

Joep is een doorgewinterde UPC-klant en heeft het helemaal gehad met dit bedrijf. Joep volgt daarom dit bedrijf op de voet en heeft nog een appeltje met ze te schillen. COAX geeft hem middels een column de gelegenheid zijn frustraties te uitten. Een wegvallende verbinding betekent voor mij, als doorgewinterde kabel-internetter, een brute verstoring van de sociale contacten:
  • Je kunt niet meer bij de e-mails van je vrienden en familie.
  • Je kunt je 'buddies' niet meer aanspreken middels ICQ en/of MSN
  • Een NetMeeting opzetten is onmogelijk
  • Bellen is zinloos, want al je mede-lotgenoten houden hun telefoonlijn met een alternatieve 56k6-modem bezet
Dit soort situaties vormen altijd een serieuze aanval op mijn goede humeur. Ik weet het zeker: kabelinternet is voor mij meer dan een medium. Het is een levensstijl geworden.


Haastig ga ik op zoek naar mijn telefoonboekje met nummers voor noodgevallen. Naast 1-1-2 staat daarin ook 0900-1580, het nummer dat ik nu dringend nodig heb.

Ik bel de service-desk en wordt vriendelijk te woord gestaan. De medewerker aan de andere kant van de telefoonlijn weet mij te melden dat het aan mijn modem moet liggen. Of ik deze even wil resetten, dagje wachten, en dan komt het allemaal wel weer goed. Tja, het zal wel. Ze zullen er bij UPC toch wel verstand van hebben, want het is immers hun werk. Ze zijn er voor opgeleid. Rest mij dus enkel een reset-procedure en afwachten tot de verbinding zo spoedig mogelijk weer tot stand komt. Dit wordt een zware dag...

De volgende morgen.
Het eerste dat ik elke morgen als eerste doe, is tevergeefs checken of ik nog mail heb. Ook vanmorgen geen mail, want er is nog steeds geen verbinding met het Internet. Zal mijn modem dan kapot zijn? Ik vrees het ergste, en hartkloppingen doemen op in mijn borstkas.

Een weekend lang moet ik het doen zonder internet. Voor eenmaal geef ik chello gelijk: het was toch te leuk om te stoppen.

Terwijl grijze haren van ongeduld zich in mijn haardos beginnen te vertonen, lijk ik op maandag ineens weer verbonden te zijn met de rest van de wereld!

Ik snel mij naar de website van COAX om te kijken naar de laatste updates.
Tot mijn grote verbazing lees ik daar over een storing in mijn regio! Dus toch geen problemen met mijn modem? Mag ik dan toch niet vertrouwen op de vakkundigheid van de service-desk? Dat zou toch ernstig zijn, want bij wie kan ik dan ondersteuning vinden bij problemen?

Het ziet er de laatste tijd sowiezo niet hoopvol uit. Negatieve berichten voeden de media: Hardnekkige internetremmers in de vorm van langdurige DNS-problemen. Met regelmaat grote groepen mensen met 'modem-problemen'. Mensen die geen factuur krijgen, en tegelijk mensen die worden afgesloten wegens achterstallige betaling.


 

En dat is nog niet alles, want plotseling lijkt er ook een data-limiet te zijn. Als je verhaal haalt bij COAX hoor je dat er geen limiet is, maar dat UPC wel dreigt met afsluiting bij overmatig data-verbruik. UPC zwijgt van alle kanten over dit mysterieuze fenomeen, welke bij mij in de boeken gaat als de 'data-limiet zonder beperking'. Al met al zou het wel een beperking van de service betekenen wanneer UPC ineens een data-limiet hanteert.

Ik besluit mijn mailbox maar eens te openen, want na al deze zorgen en lange tijd afgesneden te zijn van het Internet, ben ik wel toe aan een opbeurend mailtje van vrienden.

Maar mijn ogen rollen bijna uit mijn kassen als ik een e-mail lees van chello. De prijs gaat omhoog!
"Deze verhoging is noodzakelijk gelet op de gestegen kosten voor het op peil houden van de kwaliteit van de chello dienst."
Het staat er echt: het op peil houden van de kwaliteit!

Nu vind ik het in principe niet zo erg dat de prijs omhoog gaat. Dat gebeurd elk jaar, bij elk produkt. In de supermarkt weiger ik immers ook geen prijsverhoging welke nodig zou zijn om de kwaliteit van Appelsientje op peil te houden, terwijl deze al jaren hetzelfde blijft smaken.
Maar na al deze UPC-berichten en chello-ervaringen, moet ik toch opmerken dat ik de motivatie voor deze verhoging hoogst opmerkelijk vind. Hier had UPC toch eerst even moeten nadenken of mei al wel het juiste moment is voor een verhoging, en vooral had het hier wat zorgvuldiger moeten zijn met de motivatie waarmee het bedrijf de verhoging denkt te kunnen rechtvaardigen.

En waarom moet dit bericht in mijn e-mailbox terechtkomen, en niet in mijn PTT-brievenbus? Als ik momenteel nog steeds last had van een storing, was ik niet op de hoogte geweest van de prijsverhoging in mei. Had ik dan de verhoging mogen weigeren, daar ik dan bij voorbaat al van geen enkele kwaliteit mag genieten?

U hoort, het houdt mij bezig. Kabelinternet is voor mij meer dan een medium. Het is een levensstijl geworden.


  Voorpagina     Nieuws     Schrijf ons     Word lid