Voorpagina     Nieuws     Schrijf ons     Word lid  

  Voorpagina
  Column
  Voor de pers
  Schrijf ons
  Voor onze leden
  Vereniging
  Lid worden van COAX
  Redactie




COAX Nederland
Kan.v. Osstraat 16
6525 TX Nijmegen


 
  Reageer op nieuwsartikel


Duopolie KPN-Ziggo oppermachtig na 10 jaar consolidatie

17 Jan. '20 Het duopolie KPN-Ziggo op de Nederlandse vaste telecommarkt is sterker dan ooit na een decennium van consolidatie.
Het gecombineerde aandeel van de beide operators ligt stabiel op ongeveer 80 procent, ondanks het feit dat veel kleinere spelers de markt proberen open te breken. Dat blijkt uit een overzicht van Telecompaper van marktontwikkelingen in het afgelopen decennium.
Terwijl Ziggo in de afgelopen tien jaar is uitgegroeid tot nummer één in breedband en KPN een sterke nummer twee in tv, zijn er weinig tekenen dat het duopolie aan het afbrokkelen zou zijn door toedoen van uitdagers (zoals T-Mobile/Tele2) of door regelgeving.
KPN-Ziggo goed voor 82% breedbandabonnees
Telecompaper toont op basis van recente cijfers dat de twee bedrijven in het derde kwartaal van 2019 goed waren voor 82,9 procent van alle breedbandabonnees, tegen 78,0 procent eind 2009. Ongeveer 1 miljoen breedbandabonnees kwamen de afgelopen tien jaar op de markt. Een grote deel daarvan koos voor kabel en meer recentelijk voor glasvezel. Het aandeel van DSL in de breedbandmarkt daalde van meer dan 58 procent van de breedbandverbindingen in 2009 tot 34 procent eind 2019. Hogere snelheden en gebundeld aanbod van diensten hebben ertoe geleid dat kabel tegen het einde van het decennium met meer dan 46 procent marktaandeel de populairste breedbandtoegangstechnologie werd. Dit vertaalt zich in een groeiend marktaandeel van Ziggo, dat KPN inhaalde als grootste ISP, toen Ziggo UPC in 2014 verwierf. KPN daalde sindsdien tot minder dan 40 procent aandeel in breedbandverbindingen.

Bron : Telecompaper nieuws


Ander beeld op tv-markt
Het beeld is enigszins anders op de tv-markt, met IPTV via DSL, waarbij KPN marktaandeel gedurende het afgelopen decennium heeft weten te winnen. In het tv-segment is Ziggo de incumbent, maar Nederlandse consumenten waren desondanks bereid om over te stappen op IPTV vanwege de vroege beschikbaarheid van digitale kanalen en interactieve functies zoals opnemen, afspelen en live pauzeren. Lees het volledige achtergrondartikel, inclusief grafieken: Het duopolie van KPN-Ziggo heerst na 10 jaar consolidatie op de Nederlandse markt.


Auteur: Hans Ronhaar


 Instructies
Schrijf uw reactie kort en bondig op. Dwaal niet af van het onderwerp van het nieuwsitem.

Wij plaatsen uw reactie direct, maar wij behouden het recht uw reactie te verwijderen, of aan te passen. Bedreigende, beledigende of sexistische reacties worden altijd verwijderd.

De maximum lengte van een reactie is 1600 tekens. Als u reageert komen uw naam, woonplaats en providernaam boven uw reactie te staan. HTML tags zijn niet toegestaan, en worden niet verwerkt. Tekst kan wel vet gemaakt worden door er '[' en ']' om heen te zetten. Ook is het mogelijk om een actieve link op te nemen door deze te beginnen met 'http://'.

Schrijf hieronder uw reactie...



Kopieer deze code:     verplicht
Uw naam, of nickname:   verplicht
Uw woonplaats:   verplicht
Uw provider:  








  Voorpagina     Nieuws     Schrijf ons     Word lid